Az új sorozatról részenként
5.10. Vincent and the Doctor (Vincent és a Doctor)
Amy elméje egyetlen emléket sem őrzött meg Rory-ról, sem a megismerkedésükről, sem az elvesztéséről, ennek ellenére – vagy éppen ezért – a Doctor úgy érzi a lány kedvében kell járnia, így kötnek ki egy Van Gogh kiállításon, ahol az egyik képen egy oda nem illő arcot vesznek észre.
A Doctor annyira ijesztőnek találja (vagy érdekesnek, de nála ez nem mindig jelent különbséget), hogy azonnal oda kell menniük a kép keletkezését megelőző legközelebbi napokra. Ennek megállapításához még egy sokat tapasztalt időutazónak is szakértői segítségre lehet szüksége, ezért fordulnak a galéria kurátorához, Dr Black-hez, akit nem más mint Bill Nighy alakít. Nem egy nagy karakter ahhoz képest, hogy a sorozat újraindulásakor egyenesen a Doctor szerepét ajánlották neki, amit bár visszautasított, de akkoriban (2005-ben) láthattuk a Galaxis útikalaúz stopposoknak című filmben Szlartibartfasztként és még előtte (2003-ban) elénekelte minden idők legkarácsonyibb slágerét, ami úgy keletkezett, hogy az eredeti dal szövegében csupán egyetlen szót cseréltek le.
Életre kelnek a képek
Az Auversi templom ablakában látott alakkal indul a történet amiért elutaznak 1890-be, és szintén az egyik képe alapján találják meg a festőt, egy kávézóban, éjszaka. Az Éjjeli kávézó című mű, azonban Arles-ben készült, ami Auvers-sur-Oise-tól, elég messze van ahhoz képest, hogy Amy, a Doctor és Vincent, mindenhova gyalog mennek. Igaz ami igaz, Vincent különösen gyorsan tudott gyalogolni, állítólag egyszer 3 nap alatt megtett 160 kilométert.
Ennek az epizódnak egyik célja az volt, hogy szembe állítsa Van Gogh munkásságát azokkal a nehézségekkel amivel életében küzdenie kellett, az elutasítással, nélkülözéssel, betegségeivel való mindennapjait, és megmutatni egyéni látásmódját, ami talán éppen ezekből adódott, vagy mindezek ellensúlyozására jött létre.
Amikor Amy és a Doctor rátalálnak, éppen az egyik önarcképét ábrázoló festményéért szeretne még egy italhoz jutni, de elzavarják és kinevetik. Amy felismeri az egyik kedvenc képét, aminek csak egy részletét látjuk, ez a Delelés című munkája, ami Millet festménye nyomán készült.
Van Gogh több képét is megfestette, erről úgy nyilatkozott, hogy „rajzai alapján festeni nem olyan mintha másolnék, hanem mintha más nyelvre fordítanék”.
A Doctor meghívatja magukat Vincent-hez éjszakára, így bepillantást nyerhetünk a szobába, vagyis A szobába, ami valójában szintén Arles-ben volt, de tényleg kihagyhatatlan a jelenet szempontjából. Erről a szobáról három képet is készített a festő, és a fogadóról amiben akkoriban lakott, ez a Sárga ház néven ismert festménye.
Minden képen feltűnik a szoba falainak szabálytalansága, aminek okát többen valamilyen lehetséges szembetegséggel próbáltak magyarázni, ameddig meg nem találták az épület eredeti alaprajzait, amiből kiderül, hogy ez a szoba pont ilyen szabálytalan trapezoid alakú volt, és nem ilyen mint itt.
Vincent otthonában még inkább testközelbe kerülnek a galériában kiállított festmények, amit a vendégek hangosan körbecsodálnak, miközben szállásadójuk a rendetlenség miatt szabadkozik, és az egyik asztalon felejtett alkotásáról a kancsó talpának lenyomatát próbálja letörölni. Ezután egy másik festményt pár mozdulattal fehérre mázol, legyen mire lerajzolni a láthatatlan papagájhüllöt, nem is törődve azzal, hogy emiatt az eredeti művet már talán sosem fogjuk megismerni.
Másnap Amy apró célzásokat tesz a témaválasztást illetően, ezért napraforgókkal díszíti az udvart, de Vincent túl emberinek találja ahogy a nap felé fordulnak, és ez egy kissé undorítja. Ettől függetlenül élete során legalább 7 napraforgós képet készített, és ezzel a virággal díszítették a ravatalát is.
Aztán elindulnak megfesteni a templomot, ami a Doctor számára elképesztően hosszú ideig tart, és eközben nincs más ötlete, mint hogy beszéljen valamiről. Ahogy már annyian, ő is megpróbálja diagnosztizálni a festőt, aki viszont nem kér ebből, mert a kép készítését fontosabbnak tartja, mint betegségeket elnevezni.
A Doctor szerint Van Gogh nem őrült, és az epizódban arra sem térnek ki, hogy valójában ekkorra már csak fél füllel élt. Állítólag barátjával, Paul Gauguinnal folytatott veszekedést követően csonkította meg magát, és a levágott darabot egy bordélyházban dolgozó takarítónőnek adta kedvességből. Talán valóban az egyedülléttől való félelem és az egyre romló állapota miatt történt az eset, de azért az is tudvalevő, hogy a december huszonharmadikák nagyon sötét napok szoktak lenni.
Krafayis
Nehéz olyan idegen lényt kitalálni aki érdekesebb lehet mint Van Gogh, valószínűleg nem is törekedtek erre. Ami viszont szokatlannak mondható a Doctor világában, hogy már az elején gonosznak nevezik ezt az ismeretlen fajt. A krafayisok csapatokban utaznak a világűrön át, és szeméttel táplálkoznak. Madárszerű fejük van csőrrel, testük hüllőre emlékeztető, hosszú nyakkal és farokkal rendelkeznek, legnagyobb előnyük, hogy láthatatlanok. Kegyetlen és brutális faj, addig ölnek még meg nem ölik őket, sérült társaikat hátrahagyják, így maradt nálunk közülük ez az egy példány, aki megvakult.
Néhány elmélet szerint ez a vak krafayis maga lenne a depresszió megtestesítője, aki mindent elpusztítva körbe-körbe járkál a terem falai mentén, kétségbe esve, és magára hagyva egy számára idegen világban. Az epizódban csak Van Gogh látja, ezzel is utalva arra, hogy létezhetnek olyan gonosz és kegyetlen dolgok körülöttünk, amiket néhányan valóságként élnek meg, még mások számára teljesen láthatatlanok maradnak.
Az idő átírható
Mást is észre vesz Van Gogh, olyat amit még Amy sem tud magáról, és a Doctor sem érti hogyan lehetséges. Hogyan hiányozhat Amy-nek Rory, ha minden vele kapcsolatos emléke kitörlődött az elméjéből? Úgy tűnik Vincent érti hogyan. Azt is megmutatja hogyan látja ő ezt a világot, amit a képein keresztül próbált átadni, és amiért életében semmilyen elismerést nem kapott.
Egyetlen képet adott el, a Vörös szőlőhegy címűt, azt is az egyik barátja felesége vette meg tőle, ami persze évekkel később már a sokszorosáért kelt el. De mire való egy időgép, ha nem arra, hogy helyre hozza az efféle igazságtalanságokat? Mi lett volna ha Van Gogh még életében megtudja, hogy munkáinak mekkora jelentőséget tulajdonít az utókor? Talán ez az elismertség megváltoztatja az életét, ami nem ér véget néhány hónappal azután, hogy találkozott a Doctorral, és a művészeti galériák megtelnek új, addig ismeretlen alkotásokkal.
Nem lehet tudni melyik volt Van Gogh utolsó műve, de csak akkoriban használta a dupla négyzet alakú vásznakat, így valószínűleg a Hollók a gabonaföld felett is egyike volt ezeknek. Az epizód kezdő jelenete is ennek a képnek a születése, ami egyben arra is utal, amit a Doctor mondott Amy-nek a történet végén arról, hogy miért nem lehet mindent megváltoztatni még akkor sem, ha bárhova eljuthatunk térben és időben.
Ahogy én látom, minden élet jó és rossz dolgok közt egyensúlyoz. A jó dolgok nem mindig enyhítik a rossz dolgokat. De fordítva is igaz… A rossz dolgok nem feltétlenül rontják el a jó dolgokat vagy teszik jelentéktelenné.
Oszd meg másokkal is!